Gehaktballen met verstopte groenten

In mijn zoektocht naar nieuwe recepten vind ik bij Amerikaanse bloggers vaak gerechten klaargemaakt in een "muffin tray". Ik vond bijvoorbeeld dit recept voor magere gehaktballen.

Muffin bakvorm en cups

Ik heb mij deze muffin bakvorm aangeschaft bij bol.com. Toen mijn dochter de bakvorm zag, was haar eerste reactie: "Veel succes met schoonmaken!". Maar kijk, we hadden nog muffin cups liggen. De papiertjes geven het ook iets speels, vind je niet? Wel veel papierverspilling... Ik ga mij de silliconen versie van de muffin cups aanschaffen.
Of, oooooh, ik wil deze: hartvormige muffin cups

Aan de slag

Doordat ik de helft van het volume van de balletjes vervangen heb door groenten zijn de balletjes ultra mager. 
Recept: Verstopte groenten in magere gehaktballen

Deze ingrediënten heb ik klaar gelegd voor 3 à 4 personen:

courgette
paprika
champignons
2 eieren
knoflook
500 gram mager rundergehakt (americain natuur) - 3 punten per persoon
peper&zout
tijm
worcestershire saus

= 3 à 4 punten per persoon

Zo heb ik het gedaan:

Ik heb van alle groenten een deeltje fijn gemixt tot er in mijn kom evenveel groenten als gehakt lag. Ik heb 1 ei gebruikt om het geheel te binden. Dan heb ik er de smaakmakers bij gevoegd. Met een vork heb ik alle ingrediënten gemengd. Ik heb de massa in twaalf stukjes verdeeld en daar balletjes van gemaakt. Na 45 minuten in een oven op 180 graden waren ze klaar.

En wat vonden we ervan?

Het feit dat ze in een "muffin tray" klaargemaakt zijn, geeft het gerecht een vrolijke toets, vind je niet? En door het gebruik van de cupcake-papiertjes was hij nadien makkelijk afwasbaar. De in de gehaktballetjes verwerkte groenten kon je niet zien en (bijna) niet proeven. Voor kieskeurige eters is dat wel handig.
Doordat ik mager rundergehakt gebruikte, was het geheel wat droog en korrelig. Ik denk dat ik de volgende keer zal experimenteren met ander gehakt. Zelf hou ik enorm van pittig dus ik denk dat ik er de volgende keer ook een pepertje in zal verwerken.

Gemiddelde score?

De gemiddelde score van alle proevers voor dit gerecht was 6,2/10. 
Voor de poes was de smaak van de balletjes een tien maar zijn score heb ik niet mee geteld :).


Reacties

Populaire posts van deze blog

Duif met rode wijn in de snelkookpan

Gevulde patisson

Mug cake met ei, havermout en banaan